MIA spelar på festivalen Way Out West i Göteborg på fredag den 10 augusti. Festivalen visar även dokumentären "Matangi/Maya/MIA". Bilden kommer från MIA:s konsert på Way Out West 2010. Arkivbild.

Antihjältar: MIA

MusikTT

MIA är en av få artister från mitten av 00-talets ”New rave”-era som inte bara överlevde utan dessutom hade någonting att säga. Särskilt om kommersialism, flyktingpolitik och det upptrappade kriget om information.

I den kommande dokumentärfilmen ”Matangi/Maya/MIA” finns en scen när Maya Arulpragasam – mer känd som MIA – ber sin pappa berätta hur han smugglade skjutvapen till de Tamilska Tigrarna i Sri Lanka. Pappan, som var en av rebellrörelsens grundare, köpte en stor leksak till Maya, gömde alla vapen under den, och kom igenom flygplatskontrollen.

Arulpragasam föddes i London men flyttade till Sri Lanka och växte upp i brinnande inbördeskrig. Sedan återvände hon till England och följde i sin pappas rebelliska fotspår, men med konsten som vapen.

Piratkopiering gynnar terrorism

Hon blandade hiphop och electro med bailefunk och Bollywoodestetik, för att nämna några få influenser. Redan på hennes mixtape ”Online piracy funds terrorism” (2004) verkade Arulpragasam medveten om vilka konflikter som väntade henne. Omslaget är ett underbart slarvigt Photoshop-kollage och porträtterar Arulpragasam i en t-shirt med trycket ”complaints department”, ovanför en handgranat och frilagda soldater och dansare. Arulpragasam har genom sin musik och sina mediala utspel ständigt ifrågasatt vem som har makten över information. Mixtapetiteln påminner om en period där samplingsbaserad musik utanför de ängsliga storföretagens strömningstjänster kunde få stort genomslag tack vare piratkopiering och bloggjournalistik. Inte helt otippat döpte MIA sitt andra mixtape till ”Vicki Leekx” (2010) som en hyllning till hackernätverket Wikileaks.

Höggravid på Grammys

2009 uppträdde Arulpragasam höggravid (nio månader på dagen) på amerikanska Grammygalan med låten ”Paper planes”. Samtidigt hamnade hon i den mediala skottlinjen för att öppet ha kritiserat Sri Lankas regering för ”folkmord” på det tamilska folket. Många på den motsatta sidan kallade henne för terrorist. Från västerländsk media har hennes politiska sida också blivit ifrågasatt, exempelvis i New York Times för sitt (nu avslutade) förhållande med miljardären Benjamin Bronfman. I samma veva blev hon parodierad som ”champagnevänster” av en illasinnad youtubare som påpekade att Arulpragasam flyttat till det vita och rika Brentwood i Los Angeles.

Dokumentärfilmen ”Matangi/Maya/MIA” fångar även det omedelbara efterspelet backstage efter att MIA pekat finger under sitt uppträdande på Superbowl. Moralpaniken är ett faktum och miljonböter är att vänta. Arulpragasam verkar först orolig men i slutändan nöjd med att vara som precis som de ”bad girls” hon sjunger om.

About Sten

Check Also

Finsk kompromiss om EU-budget

EULuxemburg, TT:s korrespondent Procentstriden är i full gång i kampen om EU:s nästa långtidsbudget för …