Fler olyckor befaras under ett hektiskt båtliv i sommar. Arkivbild.

Fler olyckor befaras under hektisk båtsommar

SamhälleTT

En sommar på hemmaplan under coronakrisens reserestriktioner innebär en sommar på sjön för många svenskar. Men fler människor leder ofta till fler olyckor.

Det måste vi vara beredda på, men vi hoppas att det inte blir så, säger Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

En dagstur på sjön, eller kanske en vecka i segelbåten. Det kan bli många svenskars sommarnöje när utrikesdepartementet avråder från utlandsresor fram till 15 juli.

På Kustbevakningen har man redan börjat se en ökning.

Fler är på sjön jämfört med motsvarande period andra år, säger Mattias Lindholm.

I båtbranschen märker man att intresset för att köpa båt ökat kraftigt under våren, vilket TT tidigare rapporterat om.

Relativt låga bränslepriser gör att det är rätt attraktivt att skaffa sig en båt om man ändå måste stanna i Sverige, säger Mattias Lindholm.

I Stockholm ser man även andra tecken som tyder på att det kommer att bli högt tryck i skärgården. Bland annat kan bolagen som trafikerar skärgården vara tvungna att köra fler turer för att hantera begränsningar rörande antalet passagerare.

Fler utryckningar

På Kustbevakningen är man beredd på en sommar med fler olyckor.

Det kan också vara fler människor som inte har båtvana ute på sjön. Som är ovana vid att navigera och inte känner till de sjöregler som gäller. Där vill vi gärna skicka med att det finns jättemycket bra kurser att gå som inte tar så lång tid men där man får lära sig grunderna om båtliv, säger Mattias Lindholm.

På sjöpolisen i Stockholm har man vidtagit åtgärder för att hantera en sommar med misstänkt ökad arbetsbelastning.

Vi har redan tagit viss höjd för detta och reviderat semesteruttaget och utökat antalet inkommenderad personal till sektionen över sommaren, säger Per Engvall, samordnare vid sjöpolisen.

Beror på vädret

För Kustbevakningen finns ännu en sak som kan bli belastande i sommar: bekräftade eller misstänkta fall av coronasmitta. På platser dit ambulans inte kan ta sig är det ofta Kustbevakningen som står för sjuktransporter.

Vi har inte haft jättemånga fall utan det har varit några stycken här under våren, men de skulle kunna öka. Ju mer folk som befinner sig på otillgängliga platser, som öar utan fast förbindelse, desto högre krav ställs på att myndigheterna har transporthjälp och det brukar vi ofta stå för, säger Lindholm.

Bränslepriser och coronarestriktioner gör att fler vill ut på sjön, men det finns en sak som kan bryta trenden: vädret.

Även om många siktar på att vara ute till sjöss så kan planerna grusas om det blir en dålig sommar, säger Emma Valham, kommunikatör vid Sjöräddningssällskapet.

Larma i tid

Intensiva somrar innebär ofta fler utryckningar för Sjöräddningssällskapet, en ideell organisation som hjälper till vid allt från motor- eller propellerhaverier och väderomslag till allvarliga olyckor. Senast det var fullt ös på sjön var den varma sommaren 2018, och då var det mycket för sjöräddarna.

Sommaren 2018 låg kategorin riktigt allvarliga olyckor ungefär i linje med tidigare år, men de mindre allvarliga incidenterna var de som gick upp, säger Emma Valham.

Hon tipsar om att larma i tid.

Det bästa är att söka hjälp ganska tidigt, innan läget blir akut. Du kan drabbas av ett motorproblem som inte är så allvarligt till en början, men så kanske du driver ut i en farled och blir helt plötsligt en fara för andra.

Om det blir en hektisk sommar har Sjöräddningssällskapet inte möjlighet att utöka antalet sjöräddare, eftersom alla jobbar ideellt.

Vi har de frivilliga vi har. Vi kan inte anställa hundra personer till för att vi ser ett ökat behov utan det handlar bara om människors vilja att engagera sig, säger Valham.

About Sten

Check Also

Naken man körde full från badplats

BrottTT En överförfriskad man i 35-årsåldern bestämde sig på onsdagskvällen för att köra i väg …