Home / Ekonomi / Ekonomi, affärer och finans / Försäljningsras när majblomman blev digital
Årets majblommedesigner Elin Eisele, 12 år, från Alingsås, och Tove Lindahl Greve, Majblommans generalsekreterare, visade upp 2020 års majblomma under en pressträff i januari, innan organisationen tvingades digitalisera hela insamlingen. Arkivbild.

Försäljningsras när majblomman blev digital

SamhälleTT

Majblomman har samlat in drygt 10,6 miljoner kronor i år. Ett rejält tapp från förra året då 67 miljoner kronor samlades in till organisationen som arbetar för att motverka barnfattigdom i Sverige.

Det är både en succé och en katastrof på samma gång, säger generalsekreterare Tove Lindahl Greve.

För första gången har Majblomman genomfört sin årliga insamling helt digitalt, vilket beslutades med kort varsel med anledning av coronavirusets spridning. Att insamlingen gick trögt märktes tidigt, och trots en rejäl upphämtning under månadens sista dagar hade organisationen behövt få in betydligt mer pengar.

Men alternativet att inte ha någon insamling alls skulle naturligtvis ha varit ännu värre för organisationen.

Hade vi inte gjort detta så hade det varit noll kronor, säger Tove Lindahl Greve, generalsekreterare för Majblommans riksförbund.

Stort engagemang

Resultatet innebär att organisationen inte kommer att kunna dela ut ekonomiskt stöd till barn på samma sätt som vanligt, där miljoner i vanliga fall går till kläder, skor och aktiviteter som barnens familjer annars inte har råd med.

Men samtidigt som organisationen nu tampas med betydligt mindre pengar är vanligt finns en glädje över ett stort engagemang som många haft för organisationen och dess arbete de senaste veckorna.

Vi har sett så många uppfinningsrika initiativ, människor som har hittat på sätt att dela sina insamlingar, skapa olika företagsamma sätt att få folk intresserade av insamlingen och framför allt berätta om barnfattigdom. Det har varit nästan en folkbildande rörelse på vissa håll, säger Tove Lindahl Greve.

Många småbelopp

Allra mest pengar har dietisten Hanna Olvenmark samlat ihop genom sitt Instagramkonto Portionen under tian. Hon har där berättat om barnfattigdom och uppmanat sina drygt 150 000 följare att stötta majblommans digitala kampanj. Hennes insamling har gett hundratusentals kronor till organisationen.

Alla får bidra med det de har möjlighet till, det ska vara en tillgänglig insamling, och det har hon verkligen visat. Hon har alltså dragit in över 700 000 kronor i rätt många småbelopp, säger Tove Lindahl Greve.

Rättelse: I en tidigare version av texten fanns en felaktig uppgift i faktarutan om årets insamling.

About Sten

Check Also

Homosexualitet nära avkriminalisering i Gabon

GabonTT-AFP En avkriminalisering av ”homosexuella handlingar” tycks närma sig i Gabon. Nationalförsamlingen i det centralafrikanska …