Home / zed / Krig, konflikter och oroligheter / Kreml ville skapa afroamerikanska soffliggare
Den så kallade trollfabriken Internet Research Agency i ryska S:t Petersburg. Arkivbild.

Kreml ville skapa afroamerikanska soffliggare

USATT-AFP

Den ryska trollfabriken Internet research agency (IRA) riktade sig särskilt mot afroamerikaner i sina påverkansoperationer under presidentvalet i USA 2016, enligt en ny rapport som presenterats i senaten.

Det huvudsakliga målet för det S:t Petersburgbaserade IRA var att öka splittringen i det amerikanska samhället och uppmuntra starka demokratiska väljarbaser – såsom latinos, ungdomar och hbtq-personer – att inte rösta, enligt rapporten.

En ny studie från Oxforduniversitetet – den hittills mest omfattande studien av IRA-kopplade inlägg i sociala medier 2015–2017 visar att speciellt fokus lades vid just afroamerikanska väljare.

”Kampanjerna syftade uppenbart till att splittra afroamerikanska, liberala och hbtq-väljargrupper. De byggde på budskapet att det bästa sättet att främja afroamerikanska frågor var att bojkotta valet och fokusera på annat”, står det i studien.

De nästan 4 000 IRA-kopplade konton på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube som forskarna undersökt försökte i stället uppmuntra vita republikanska väljare att rösta.

Enligt den amerikanska tankesmedjan Pew Research Center sjönk afroamerikaners valdeltagande till 59,6 procent i valet 2016 – fem procentenheter lägre än i valet 2012. Samtidigt ökade antalet röster från vita väljare kraftigt.

About Sten

Check Also

Många får jobb efter introduktionsprogram

UtbildningTT Mer än hälften av personerna som studerade vid gymnasieskolans introduktionsprogram 2012 arbetade fem år …