Home / Ekonomi / Arbete / Låst läge i hamnkonflikten
Hamnarbetarförbundets ordförande Henrik Collvin utanför Malmö hamnområde. Hamnarbetarförbundet har nobbat slutbudet från medlarna, och klockan sju utbröt strejken flera svenska hamnar. Konsekvenserna väntas bli stora för svenska företag som inte kan ta emot eller skicka varor.

Låst läge i hamnkonflikten

EkonomiTT

Strejken och lockouten är ett faktum. Facket har sagt att man vill mötas i nya förhandlingar. Men då måste strejken först avbrytas, enligt arbetsgivarna.

Tidigt på morgonen hade ett 30-tal hamnarbetare slutit upp vid den kalla och ödsliga hamnen i Malmö för den två timmar långa strejken.

Detta är inte något vi vill, men vi har inte kunnat hitta någon annan lösning, säger Henrik Collvin, ordförande i avdelning 30 i Hamnarbetarförbundet i Malmö.

Stämningen bland dem är god även om förhoppningarna om att nå fram till en lösning är relativt små.

Vi hoppas på en lösning, vi ser inte riktigt att det vi ber om är något hemskt eller fruktansvärt, bara samma som övriga har. Vi hoppas på en godtagbar lösning för alla parter, säger Henrik Collvin.

Nobbade budet

Medlare kopplades in då samtalen mellan parterna under hösten inte nådde fram till någon lösning. Arbetsgivarna sa ja, men facket nobbade medlarnas slutbud med motiveringen att det var för likt arbetsgivarnas förslag.

Facket vill ha ett eget kollektivavtal med möjlighet att själv driva lokala förhandlingar. Arbetsgivarna erbjuder ett likadant avtal som det som tidigare slutits med Svenska Transportarbetareförbundet, med en bilaga med vissa förbehåll.

Det här är en orimlig konflikt som drabbar vår utrikeshandel ganska kraftigt. Företag behöver nu lägga om sina distributionsflöden med sannolika förseningar och höga kostnader, säger Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke som snabbt vill se den nya framtagna lagstiftningen på plats som han menar skulle förbjuda den här strejken.

Strejker inleddes klockan sju i hamnarna i Gävle, Helsingborg, Holmsund, Karlshamn, Malmö, Sundsvall, Söderhamn och Umeå och kommer att utvidgas till Stockholm och Göteborg i nästa vecka. Ungefär 1 000 av fackförbundets medlemmar berörs, beräknar facket.

Facket säger att nästa steg är att man vill mötas i nya direktförhandlingar med arbetsgivarna.

Vi har inte hört ett knyst ännu, säger Erik Helgeson, förbundsledamot i Hamnarbetarförbundet.

Enligt arbetsgivarna är samtal inte aktuellt förrän strejken avbrutits.

Vi accepterar att de ska få ett eget kollektivavtal. Bollen och ansvaret ligger på Hamnarbetarförbundet och de måste förklara vad det vill ha ytterligare och varför skulle det vara rimligt, säger Mattias Dahl, vd för Transportföretagen.

Om de vill träffa oss direkt får de avbryta stridsåtgärderna.

Viss dispens

I samtliga hamnar där Hamnarbetarförbundets medlemmar strejkar svarar arbetsgivaren med lockout mot de strejkande arbetarna. Punktstrejkerna varar två till sex timmar, medan lockouten varar under hela arbetspasset.

Detta görs, enligt Mattias Dahl för att skydda arbetsgivaren från onödiga lönekostnader.

De vill ju åsamka så mycket skada som möjligt och tvinga oss att göra något som vi inte vill och då slår de till på de tider som det gör mest ont och då gör de det arbetspasset i princip helt onödigt, säger han.

Facket är kritiskt till att lockouten pågår hela arbetspasset. Förbundets medlemmar i Malmö är utestängda från arbetsplatsen under 17 timmar.

Att de gör den här lockouten drabbar ju hamnarna väldigt hårt, säger Peter Ohlin, strejkande hamnarbetare i Malmö.

I vissa hamnar har en del arbetare beviljats dispens från lockouten.

Huvudskälet är att vissa funktioner måste vara bemannade. Det handlar om säkerhetsarbeten, säger Mattias Dahl.

Stora konsekvenser

Svenska Transportarbetareförbundet, som är det största fackförbundet bland svenska hamnarbetare, är kritiskt till strejken.

”I dag bryter en onödig konflikt ut i Sveriges hamnar. Den drabbar svenska hamnarbetare, den drabbar svensk industri och den drabbar hamnbranschen. Det är djupt olyckligt. Våra medlemmar har fredsplikt och kommer att jobba som vanligt”, skriver avtalssekreteraren Peter Winstén, på Twitter.

Konsekvenserna av stridsåtgärderna bedöms bli stora för många företag och enligt Dahl påverkar strejken hamnarna i stor utsträckning.

Verksamheten blir försvårad och i vissa fall förhindrad. Vad vi tycker är mycket värre är att det påverkar hamnarnas kunder och deras möjlighet att få ut eller få in sina varor. Det kommer ganska snart att påverka de företagen och hota svenska arbetstillfällen och märkas för dig och mig.

Rikard Engström, vd för Svensk Sjöfart, är mest bekymrad över de långsiktiga konsekvenserna av strejkandet.

Det gör att tillförlitligheten till svensk logistik blir sämre. Det är där den mer långsiktiga, allvarligare konsekvensen ligger. Det får en påverkan på industrin, ekonomin och konkurrenskraften och i förlängningen även på arbetstillfällen, säger han.

About Sten

Check Also

Förare blev sjuk – voltade på tågspår

OlyckorTT En dramatisk trafikolycka som ledde till stopp i tågtrafiken vid Veinge i södra Halland …