Eljan Bertilsson driver Vansbro sparkfabrik, Sveriges enda tillverkare av sparkstöttingar i trä. Här åker han på en sparkstötting med extra stora hjul som är tänkt att kunna användas året om.

Sparktillverkare hoppas på hjul-kick

EkonomiTT

Kan en åretrunt-spark på hjul rädda den blågula vinterklassikern? Det hoppas Eljan Bertilsson som driver Vansbro sparkfabrik, Sveriges enda tillverkare av sparkstöttingar i trä.

Vi har haft fyra år med gröna jular nu. Det är tufft för försäljningen, säger han.

Det luktar gott av trä och lack i den gamla fabrikslokalen i Äppelbo, vars fönster vetter ner mot en krök av Västerdalälven. I taket hänger rödmålade barnsparkar, på pallar finns färdigpackade vuxensparkar i platta paket. Men Eljan Bertilsson är ensam i fabriken, säsongsarbetet har inte kommit i gång ännu och det är oklart hur omfattande det blir i år.

Vi har ett ganska stort lager kvar sedan i fjol, säger han.

Så länge vi hade snö gick det bra, då sålde vi 5000-6 000 sparkar om året. Nu är vi nere på mellan 2 500 och 3 000.

Gillar uppfinningar

Det är snart 15 år sedan Bertilsson tog över Vansbro sparkfabrik, som då låg i grannsamhället med samma namn, och flyttade verksamheten till Äppelbo. Den tidigare vaktmästaren och entreprenören hoppades då att fabriken även skulle bli en plats för nya skapelser.

Jag tycker att det är roligast att uppfinna, att hitta på nytt. Och sparken är underskattad, den kan utvecklas, säger han.

I fabrikens övervåning finns spår av uppfinningsrikedom i form av bland annat en sparkplog, en barnstolsspark och en bygelspark som man kan koppla hundspann till. Monomeden, med bara en med, blev tyvärr ingen succé. Men Bertilsson hoppas mycket på årets nyhet storhjulssparken som kan användas året runt.

Snart kommer en massa människor att gå i pension, folk som inte vill gå med rullator, säger han under en demonstrationstur efter landsvägen.

Att storhjulssparken är stabilare än sparkar som rullar på små hjulsatser som funnits som tillbehör i flera år, hoppas Bertilsson blir ett säljargument gentemot den äldre befolkningen.

Till Kanada?

En annan möjlig utvecklingsväg är exportmarknaden. Norge och Finland har egna sparkfabriker och är svårflirtade, men i fjol kom han i kontakt med en kanadensisk generalagent som blev eld och lågor. Snart ska en första sändning sparkar gå iväg dit.

Bertilsson, som är uppvuxen i Äppelbo och själv åkte sparkstötting som barn, är noga med det hantverksmässiga när han tillverkar sina sparkar. Björkträet kommer från en såg utanför Ludvika, metallen till medarna köps från Boxholm i Östergötland. De minst 14 trädelar som en spark består av sågas, hyvlas, svarvas och lackas i fabriken – en produktion som brukar dra i gång i oktober för att merparten av de glidande fordonen ska vara redo till jul.

Men det är svårt att fatta beslut om hur många sparkar som ska tillverkas, särskilt nu med klimatförändringarna, säger han.

Lakoniskt konstaterar Bertilsson att sparkar har alldeles för lång livslängd för att det ska vara bra för fabrikens affärer.

De flesta jag pratar med säger att de har ärvt sin spark av farmor – och att den fortfarande går bra. Jag hoppas att vi kan börja sälja på andra sidan Atlanten.

About Sten

Check Also

Polisen varnar för bedragare i e-julhandeln

EkonomiTT Årets största ”shoppingfest” är också julafton för kriminella. När rekordmånga handlar på nätet ser …