Home / Utrikes / Asien / Tre hjältar och blixtrande action
Tre hjältar är spelbara i "Devil may cry 5", och det går att byta mellan dem under spelets gång. Pressbild.

Tre hjältar och blixtrande action

SpelTT

Tre olika hjältar, en gotisk stad som inspirerats av London och ett demonträd.

Actionspelet ”Devil may cry” är tillbaka och utvecklarna lovar ett mer realistiskt utseende, vilket ställde till problem under utvecklingen, berättar producenten Matt Walker.

”Devil may cry” (”DMC”) tillhör en genre som inte är alltför vanlig nu för tiden. Där andra spel fokuserar på djupa berättelser, onlinemöjligheter och nyanserade rollfigurer satsar Capcom på hur man snabbt och snyggt kan förgöra många fiender, och helst utan att bryta attackkedjorna.

”Spelet har designats för att uppmuntra spelare att vara kreativa och utnyttja ett brett utbud av rörelser för att med stil besegra demonerna”, säger producenten Matt Walker i en mejlintervju med TT.

Visst finns det hjälp att få även i ”DMC 5”, genom att trycka in den högra styrspaken i några sekunder räcker det med att trycka på en knapp för att spelet ska välja rätt rörelser åt dig. Men poängen är ändå att uppleva tillfredsställelsen i att med precis kontroll, tajmning och taktik bemästra spelet.

”V” slåss i bakgrunden

I ”DMC 5” finns tre spelbara figurer som går att byta under spelets gång. Dante är känd från tidigare spel, och kombinerar distans- och närstridsvapen. Nero är inte heller helt obekant, men har den här gången en cyborgarm med förmågan att utföra kraftiga attacker. Den nya ”V” håller sig i bakgrunden, men kontrollerar tre olika varelser som används som vapen, för att sedan gå fram och avsluta striderna.

Målsättningen var att skapa ett snyggt spel, som löper på med 60 bilder per sekund i 4K-upplösning på de kraftigare konsolerna Xbox One X och Playstation 4 Pro. Utseendemässigt valde skaparna en verklighetstrogen stil, i en stad inspirerad av London.

Bakgrunden är att den onda demonen Urizen har invaderat Red Grave, som staden kallas. Med sig har han trädet Qliphoth som suger upp stadens invånares blod, och i samband med detta tar kontroll över dem.

Det regissören Hideaki Itsuno speciellt inspirerades av med London är att byggnader på bottenvåningen kan se moderna ut, medan övre våningsplan har en äldre stil.

”Han kände att estetiken skulle passa perfekt i ett modernt ’Devil may cry’-spel, som tenderar att innehålla gotisk arkitektur”, säger Walker.

”Kändes fel”

Men det realistiska utseendet skapade också en del problem. När något ser nästan verkligt ut kan det vara något som stör, det som brukar kallas för ”uncanny valley”.

”Den här onaturliga, ibland avskräckande utseendet och känslan som kan uppstå när ett spel först verkar realistiskt, men där man har slarvat. Till och med förra generationens spel var det vanligt att avbryta en rollfigurs animation halvvägs genom rörelsen när spelaren tryckte på en knapp, för att snabbt påbörja nästa rörelse”, säger han och fortsätter:

”I ’Devil may cry’ upptäckte vi att den tekniken kändes fel, för spelaren har upplevt något realistiskt fram till dess, och helt plötsligt gör karaktären något som är fysiskt omöjligt. Vi tillbringade mycket tid för att åtgärda det här genom att skapa väldigt specifika övergångsanimationer mellan olika rörelser”.

”Devil may cry 5” släpps den 8 mars till pc, Playstation 4 och Xbox One.

About Sten

Check Also

Misstänkt Kim-vodka stoppad i tullen

NederländernaTT Nederländsk tull har beslagtagit 90 000 flaskor rysk vodka som misstänks varit avsedda för kretsen …