Home / zed / Vårt chokladätande skadar djur, natur och människor

Vårt chokladätande skadar djur, natur och människor

Svensken älskar choklad. Enligt jordbruksverket äter vi i genomsnitt 15 kilo choklad och konfektyrvaror om året. En av våra absoluta favoriter är såklart Cloettas klassiska Kexchoklad. Enligt Cloetta själva säljs det i Sverige totalt 367 stycken Kexchoklad varje minut. En häpnadsväckande men även oroväckande siffra som jag tillsammans med andra godisälskare i Sverige bidragit till genom åren.

Greenpeace, världens största miljörättsorganisation gick strategiskt lagom till Alla hjärtans dag ut med en kampanj som avslöjade att Cloetta handlar med oansvariga palmoljeproducenter som förstör skog och hem för både djur och människor i Indonesien.

Indonesien är världens största palmoljeexportör och förlorade enligt Official Ministry of Forestry Maps 1 240 000 hektar skog till palmoljeproduktionen bara från år 2009 till 2011. Djurarter dör ut och människor måste förflytta sig från sina hem.

Är palmoljan verkligen nödvändig vid choklad- och konfektyrproduktion? Det naturliga smöret i kakaomassan gör redan sitt för smaken. Utseendemässigt kan man få samma effekt och glans genom att temperera chokladen korrekt vid tillverkning. Så, varför ska man tillsätta fett i en produkt som naturligt redan innehåller fett?

Palmoljan ersätter det dyra kakaosmöret och den förlänger hållbarheten i produkten. Hade tillverkarna låtit chokladen vara ren hade den aldrig kunnat säljas på en vanlig hylla på bensinmacken eller i matbutiken. Den hade behövt förvaras i reglerad temperatur för att hålla sin rätta kvalitet och man hade dessutom behövt höja priserna betydligt.

Den billiga palmoljan är därför en dröm för stora konfektyrproducenter som bl.a. Cloetta och Marabou. Med hjälp av den har företagen kunnat ta en exklusiv och ömtålig vara som choklad och gjort den billig och slittålig.

Den billiga palmoljan är därför en dröm för stora konfektyrproducenter som bl.a. Cloetta och Marabou. Med hjälp av den har företagen kunnat ta en exklusiv och ömtålig vara som choklad och gjort den billig och slittålig. Man har gjort den till en vardagsprodukt, en massprodukt, ett mellanmål, ett tidsfördriv, en äta-när-som-helst-produkt.

Cloetta försvarar sig med att de endast handlar med RSPO-medlemmar. Greenpeace hävdar i sin tur att dessa producenter är opålitliga trots medlemskap i RSPO, palmoljebranschens största hållbarhetscertifiering.

Förutom i choklad så innehåller varannan vara i svensk dagligvaruhandel palmolja. De flesta importörer hävdar att de endast handlar med RSPO-medlemmar. Men vad har RSPO för betydelse när Indonesien förlorar mer än en halv miljon hektar skog om året till palmoljebranschen?

Även Coop Sverige förlitar sig på RSPO och jobbar enligt sig själva för en hållbar palmoljehandel. Trots det publicerade Världsnaturfonden år 2011 en granskning som visade att Coop tillsammans med LIDL var sämst i Sverige på hållbar palmolja. Som konsument känner jag mig därför lurad och rädd.

Jag känner mig lurad för att man inte kan lita på företagens märkningar, certifikat och löften. Allra mest känner jag mig lurad för att jag inser att vår höga levnadsstandard är en lögn och på bekostnad av människor, djur och natur i en annan del av världen. Vi har egentligen inte alls rätt till 15 kilo choklad om året. Detsamma gäller vår konsumtion av det mesta.

Vi måste kräva att företagen publicerar pålitlig information och inte bara lögner som en del av strategisk marknadsföring. Vi får inte heller vara rädda för att ändra våra konsumtionsvanor.

Jag känner mig rädd för att jag tvivlar på om svenska konsumenter verkligen vill ge upp den falska levnadsstandard vi är vana vid. Är medelsvensson villig att offra den billiga och smutsiga men dock så utsökta chokladkakan?

Förutsättning för god lönsamhet är trogna kunder så det är alltså upp till oss att sätta ner foten. Jag inser att om jag förväntar mig av Cloetta att de ska kontrollera och ställa krav på sina leverantörer så är det även upp till mig och alla andra att göra detsamma med företagen vars produkter vi konsumerar. Företagen ljuger, förmodligen för att garantera maximal lönsamhet. Alla potentiella kunder måste övertygas, även miljönördar och djurvänner.

Hopplöshet är en dyster oas att leva i. Därför måste jag tro på att företagen kan tänka om. Vi måste bara äventyra deras lönsamhet genom att bojkotta, ställa krav, höras och synas. Vi måste kräva att företagen publicerar pålitlig information och inte bara lögner som en del av strategisk marknadsföring. Vi får inte heller vara rädda för att ändra våra konsumtionsvanor. Det är lätt att hamna i vardagslyxfällan men priset för det misstaget kommer djur, natur och andra människor tvingas betala.

Idag sätter vi press på Cloetta, imorgon tar vi nästa företag. Vi konsumenter måste ta kampen om vi vill ha förändring.

Linh Nghiem, konsument
Linh Nghiem


Foto:
Huvudbild (www.schoko-riegel.com)

About Sten

Check Also

”Framgångar i kampen kan bli kontraproduktiva genom att utesluta människor”

Replik på Najma Ali:s debattinlägg angående Vänsterpartiet och afrofobi. Under den kända gruvstrejken i Malmfälten 1969 …

One comment