Home / Utrikes / Europa / Voi sänker hastigheten på elsparkcyklar
Voi ska begränsa hastigheten för sina elsparkcyklar på vissa gator. Arkivbild.

Voi sänker hastigheten på elsparkcyklar

TransportTT

Antalet rapporterade olyckor med elsparkcyklar ökar kraftigt och ett av företagen, Voi, har börjat införa hastighetsbegränsningar.

Samtidigt arbetar Transportstyrelsen med ett underlag för hur fordonen ska regleras.

Det är en väldigt ny företeelse som ökat snabbt, så det är prioriterat att få översikt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Genom det nät som elsparkcyklarna är uppkopplade till kommer Voi att sänka topphastigheten från 20 till sex kilometer i timmen på vissa gågator i Malmö, vilket SVT Nyheter Skåne först rapporterade om.

Det är ännu inte klart vilka gator det blir. Vi pratar med kommunen nu, det är de som bestämmer, säger Vois pr-chef Kristina Hunter Nilsson till TT.

Voi har redan infört begränsningar i Göteborg, och planerar att införa det i alla svenska städer där de är verksamma.

Nya siffror visar en mångdubbling av rapporterade olyckor med elsparkcykel i Skåne. I fjol rapporterades nio olyckor till Transportstyrelsen – hittills i år är siffran 82.

Det kan dock finnas ett mörkertal, då Transportstyrelsen bara registrerar de fall där polis eller sjukvård uppger att en elsparkcykel varit inblandad. I mars rapporterade P4 Malmöhus att akuten i Malmö tar emot flera patienter i veckan.

Trafikkurs

Enligt Hunter Nilsson bör olyckorna ses i relation till den kraftiga ökningen av antalet åkande.

En olycka är en för mycket, men det är viktigt att se att det 2019 görs miljontals resor med elsparkcykel. Att jämföra tiotals eller hundratals olyckor med miljontals åkande är viktigt för kontexten.

I början av september ska Voi lägga ut en kurs i trafikregler på webben, och den som testats och godkänts ska belönas med gratis åkturer.

Det finns dock ingen plan på att göra testet obligatoriskt för den som vill använda fordonen.

Först vill vi rulla ut det här och se hur det går. Vi tror på att belöna gott beteende och att gratis åkturer är ett bra incitament. Vi tror att det kommer att bli coolt att göra testet. Säkerhet är coolt, säger Hunter Nilsson.

Riktlinjer

Voi har ett antal riktlinjer för sina användare – man ska vara minst 18 år, bära hjälm, vara nykter och inte åka fler än en person per fordon. Att följa dem är dock upp till den enskilde användaren.

Vi tar säkerhet på allvar. Vi gör vad vi bedömer är nödvändigt, men användarna har också ett ansvar. Vi ser också gärna att andra hjälper till så att de efterlevs, exempelvis polisen.

TT: Hur ser ni på ert eget ansvar?

Vi delar ansvaret med kommunerna, ordningsmakten och användarna. Precis som när det gäller cyklar eller bilar. Men vi välkomnar nya idéer för ökad säkerhet, vi samarbetar med kommunerna och följer löpande upp hur det går. Vi har trots allt bara funnits i ett år.

Eneroth: Beredd att agera

Infrastrukturminister Tomas Eneroth inväntar ett kunskapsunderlag från Transportstyrelsen om elsparkcyklar.

Jag har sett rapporterna om att antalet skador ökar. Elsparkcyklar är en väldigt ny företeelse i trafikmiljön som ökat väldigt snabbt, och det gör också att det funnits brister i statistikinsamlingen kring olyckor. Det är högt prioriterat att få översikt över det, säger han till TT.

Enligt Eneroth är det också viktigt att kommunerna agerar för att fordonen samlas in ordentligt, då de riskerar att bli miljöfaror om de dumpas i sjöar och hav.

Det finns ett tydligt behov av att både reglera användningen av elsparkcyklar och se till att de inte ligger och skräpar överallt. Jag ser fram emot ett bra underlag från Transportstyrelsen och bra dialog med kommunerna, och jag är verkligen beredd att agera.

About Sten

Check Also

Stopp på E4 i Småland efter stor olycka

OlyckaTT Det är totalstopp på E4 efter en större olycka mellan Ljungby och Värnamo, skriver …