Home / Kultur / Film / Excentriker tar plats i filmvåren
Regiduon Måns Mårlind och Björn Stein har gjort "Eld & lågor", ett kärleksdrama som utspelas på två rivaliserande nöjesfält. "Det ska kännas som att åka berg- och dalbana att se filmen", säger de.

Excentriker tar plats i filmvåren

FilmTT

Kärlek på nöjesfält, en operadiva med revanschbehov, dystopi-sci-fi och ett flertal dokumentärer som visar upp nya sidor istället för typiska eländesskildringar präglar den svenska filmvåren.

Samtidigt som den nya kulturministern Amanda Lind (MP) blev offentliggjord på regeringens pressträff samlades filmbranschen till vårens sedvanliga presentation av de svenska filmer som får premiär.

Lind, vars föregångare Alice Bah Kuhnke förändrade filmpolitiken på djupet, kan räkna med en flitig uppvakning från branschen. På plats i Filmhuset i Stockholm var Eva Hamilton, ordförande för Film- och tv-producenterna, med en lång önskelista till både närings- och kulturdepartementet. En viktig punkt betonade behovet av att stärka Svenska filminstitutets oberoende från kulturdepartementet, för att förhindra politisk styrning.

Dokumentärtungt

Om den nya kulturministern får tid att gå på bio finns det som så ofta på vårkanten många dokumentärer att välja på. Två svenska excentriker får ta plats på repertoaren, operadivan Siv Wennberg (mest glamorös i lokalen) i ”Sivandivan” och i ”Hans Arnold – penselns häxmästare” skildras konstnären Hans Arnolds konst och liv.

Ett flertal dokumentärer bjuder också på alternativa bilder av miljöer vi mestadels är vana att se på som eländiga. Folke Rydéns ”Ovan Babylon” visar nya sidor av Irak och i ett bortglömt flyktingläger i Marocko ryms oväntat humoristiska och glädjefyllda stunder i ”Hamada”.

Lina Mannheimer har i ”Parning” valt att rikta kameran mot 90-talistgenerationen för att se hur deras relationer påverkas av den gigantiska digitala marknad där de har tillgång till allt och alla hela tiden.

De har aldrig levt utan snabbt bredband och jag insåg att jag tillhörde en av de sista generationerna som kan minnas ett före och ett efter.

TT: Vad hittade du som känns specifikt för 90-talisterna och deras relationer?

Vi vet inte riktigt konsekvenserna av den digitala revolutionen än, men jag märkte av att porr influerar dem och deras sexualitet. Det är spännande. Sedan finns det en massa myter också, om att den här generationen skulle vara så okänslig men det har jag inte upplevt alls. Visst, vi kan ha diskussioner där de slänger sig med avancerade porruttryck till exempel, men samtidigt prata i en timme om hur det känns att ta första steget till att fråga om man får kyssa någon.

Storfilmskärlek

En av få storfilmer i vår är regiduon Måns Mårlinds och Björn Steins nya ”Eld & lågor”, som utspelas på två rivaliserande nöjesfält i Stockholm. Filmen bygger på en sann historia, som de föll för direkt när de fick höra den.

Vi hade flera fantastiska luncher med barnen till de inblandade och fick höra massor av historier. Var alla sanna? Och spelade det någon roll när de var så bra? Det där kände vi att kunde göra något av, säger Björn Stein.

Filmen utspelas under 1940-talet, men som vanligt jobbar de visuellt drivna regissörerna med en förhöjd verklighet.

Vi kände ganska snabbt att om vi ska göra en film om kärlek på ett nöjesfält, då ska filmen vara som ett nöjesfält, det blir som en känslomässig berg- och dalbana, säger Måns Mårlind.

About Sten

Check Also

Lutande tornet i Pisa öppet igen

ItalienTT Det lutande tornet i Pisa har öppnat igen efter nära tre månaders stängning på …