Skolkoncernen Thoréngruppen tror på framtida arbetstillfällen inom sociala medier. Arkivbild.

Gymnasieskolan försvarar Youtube-utbildning

UtbildningTT

Thorén Innovation School erbjuder bland annat en Youtube-specialisering i sitt estetiska gymnasieprogram, något som mötts av skarp kritik från gymnasieministern Anna Ekström (S).

Nu går skolkoncernen ut med en replik där man hänvisar till att ett flertal rapporter pekar på att vartannat arbete kommer automatiseras under de kommande 20 åren och att nya typer av yrken och företag kommer utvecklas. Det innebär att synen på utbildning också behöver förändras, skriver Thoréngruppen i Dagens Samhälle.

Bolaget pekar också på att unga i stor utsträckning bytt ut tv-tittandet mot till exempel Youtube, vilket borde leda till nya arbetstillfällen.

Gymnasieminister Anna Ekström har tidigare i en debattartikel beskrivit skolföretagets grepp som ”löjeväckande”, ”ett marknadsföringsknep”, ”verklighetsfrämmande” samt att ”det är inte rimligt att förespegla unga människor ett liv där det räcker att få många följare på Instagram för att klara sig på arbetsmarknaden”.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.