Alla Nextjets flygningar ställdes in efter konkursen. Arkivbild.

Konkursförvaltare håller Nextjet-dörr öppen

EkonomiTT

Flygbolaget Nextjet har över 100 miljoner kronor i leverantörsskulder. Men konkursförvaltaren stänger inte helt dörren för att kunna fortsätta driften.

Samtidigt pågår jakten på ersättningsflyg men vissa orter, bland annat Jönköping och Karlstad, omfattas inte av den statliga trafikplikten. De kan bara hoppas på att något flygbolag vill etablera rutter till orterna.

Nextjets konkursbesked kom överraskande, även om bolaget dragits med ekonomiska bekymmer en längre tid.

I den 19 sidor långa leverantörsskuldlistan som bolagsledningen skickat in till tingsrätten framgår att det affärsdrivande Nextjet Sverige har skulder på närmare 94 miljoner kronor till bland annat flygplatserna som bolaget trafikerat och för leasingavgifter för flygplan. Även dotterbolaget Nextjet, som sköter själva flygtrafiken, har begärts i konkurs av företagsledningen. Där uppgår leverantörsskulderna till över sju miljoner kronor.

Konkursförvaltaren Lars Henrik Andersson, vid advokatfirman Lindahl, har precis startat sitt arbete. I huvudsak är uppdraget att försöka se till att fordringsägarna får ut så mycket som möjligt ur konkursboet.

Vad är värdet på tillgångarna? Kan det vara så att det bästa ekonomiskt sett är att driva företaget vidare?

Jag behöver en vecka på mig för att undersöka om det finns några förutsättningar att driva företaget vidare, säger Lars-Henrik Andersson.

Mycket hänger på om politikerna är villiga att skjuta till pengar på de upphandlade nu berörda flygsträckorna. Utan det ser Lars Henrik Andersson små möjligheter att driva företaget vidare.

Krismöten fortsätter

Samtidigt fortsätter Trafikverkets krismöten under dagen för att hitta snabbast tänkbara lösning för att kunna handla upp ersättningsflyg på de drabbade rutterna, men det är inte särskilt lätt att trolla fram ledig flygkapacitet.

Det är en utmaning att hitta ledig kapacitet, med lagom stora kärror, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

Den så kallade allmänna trafikplikten betyder att Trafikverket har ett regeringsuppdrag om att avhjälpa brister i persontrafik. Trafikverket ska därför betala ersättning till trafikföretag för utförd trafik.

Merparten av Nextjets destinationer omfattas av detta avtal förutom tre orter: Jönköping, Karlstad och Kramfors/Sollefteå.

Vi har haft 23 avgångar i veckan till Stockholm som Nextjet kört, så det här otroligt tråkigt. Det finns nu en samstämmighet om att lösa detta är högsta prioritet, säger Rony Forsberg, vd för Jönköpings flygplats, till TT.

Pratar med tre bolag

I nuläget förs diskussion med tre flygbolag. Rony Forsberg vill inte avslöja vilka, men högst troligt handlar det bland annat om SAS och Norwegian.

Det går inte att sitta och vänta och då Nextjet hade problem redan i höstas så började vi föra samtal redan då. Nu har vi haft intensiva samtal, flera gånger om dagen, säger han.

Vi behöver ha ett bolag med en bra historia. Det krävs ett starkt varumärke med en modern flygplansflotta.

TT: Vilka förhoppningar har du när det gäller tidsrymd?

Faller pusselbitarna på plats och bolagen kan få loss eventuella flygplan så hoppas vi inom en månads tid.

Ännu tuffare är då situationen för Höga kusten Airport med Kramfors och Sollefteå.

Vi är inte lika attraktiva så vårt första alternativ är att vi ska inkluderas i en upphandling med Gällivare där man mellanlandar hos oss och planen sedan flyger vidare, säger vd:n Per Enroth, en lösning som fanns så sent som 2016.

Nextjet har främst flugit till mindre orter i Norrland, men har också haft destinationer i Finland och Norge. När bolaget meddelade att det gick i konkurs ställdes alla flygningar in med omedelbar verkan.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.