SAS vd Rickard Gustafson. Arkivbild.

SAS ser över sparprogram – aktien sjunker

EkonomiTT

Det pågående sparpaketet hos SAS är inte tillräckligt.

Efter vårens pilotstrejk väntar nya åtstramningar och eventuellt personalnedskärningar.

Högre bränslekostnader, en krona som tappat allt mer i värde och framför allt – vårens pilotstrejk. Alla tre är tunga faktorer för att flygbolaget SAS tvingats till ett besparingspaket på 900 miljoner kronor för 2019.

För att nå dit saknas fortfarande nästan 300 miljoner kronor. Det står klart när bolaget nu presenterar sin rapport för tredje kvartalet.

Enligt vd:n Richard Gustafson är målet ”realistiskt och görbart” men likväl tvingas nu bolaget till ytterligare åtgärder med tanke på hur man förutspår marknaden framöver.

Dålig intjäning

Det är en rad olika saker vi måste få fart på. Intjäningen är inte tillräcklig och vi ser en omvärld som utvecklas negativt just nu. Då måste vi förbereda oss. Jag ser att vi kan höja tempot ytterligare när det gäller automatisering och digitalisering i verksamheten och här kan det bli tal om att vi behöver bli färre, exakt vad får vi återkomma till, säger han till TT.

TT: Kan du säga något om antal?

Nej, det kan jag inte utan det får vi återkomma till. Jag försöker beskriva områden som jag ser att det finns mer potential att hämta ifrån och vi måste göra det för att skapa långsiktig konkurrenskraft och effektivitet.

TT: SAS har genomgått stora sparpaket under senare år. Hur är balansgången, nya besparingar kontra att tumma på de anställdas tålamod?

Jag kan bara konstatera att ska man vara aktiv inom flygindustrin som är en industri som präglas av ett förändringsarbete och tuff global konkurrens så måste man finna sätt att orka fortsätta driva sitt förändringsarbete. Gör man inte det då går man under och det har vi sett väldigt många exempel på de senaste åren.

Ytterligare orosmoln

Flygstrejken kom att tynga bolagets andra kvartalsrapport med 650 miljoner och ytterligare 185 miljoner nu under tredje kvartalet. Resultatet före skatt minskade till 1 490 miljoner kronor under perioden maj till juli men vd:n Richard Gustafson ser samtidigt ytterligare orosmoln. När flygbranschen tidigare noterat en tillväxt på 3–4 procent är prognosen nu en procent för 2019 och prognosen för 2020 ser också dyster ut.

I det korta perspektivet ser vi för första gången på många år att kapacitetstillväxten avtar. Det är något nytt, säger Gustafson som inte vill spekulera i konsolideringar på marknaden.

Det pågår men framförallt via utslagning i stället för sammanslagning. Om det kommer att förändras i framtiden kan bara tiden utvisa.

Marknadens förtroende för SAS aktie föll efter rapporten och som mest föll värdet över 4 procent. Nedgången dämpades dock och vid börsens stängning stod SAS-aktien på minus 2 procent.

About Sten

Check Also

Astra Zeneca pausar vaccintest

CoronavirusetTT-Reuters Astra Zeneca trycker på pausknappen för den tredje fasen av kliniska studier av sitt …