Arlanda Express har också drabbats av tågstoppet. Arkivbild.

Spår fortsatt stängda norr om Stockholm

OlyckorTT

Två av fyra spår är öppna för tågtrafik efter att en nedriven kontaktledning orsakade ett flera timmar långt stopp norr om Stockholm.

Först torsdag eftermiddag bedöms alla spår kunna användas normalt.

Efter ett drygt sex timmar långt totalstopp i tågtrafiken vid 15.30-tiden på onsdagen är nu två spår av fyra åter öppna.

En 100 meter lång kontaktledning rasade ner på spåren norr om Upplands Väsby och orsakade en brand på banvallen som fick släckas av räddningstjänsten. Först efter det kunde Trafikverkets reparatörer börja arbetet med att laga skadorna.

Prognosen är att övriga två spår kan öppnas först under torsdagseftermiddagen.

Det var mer omfattande skador än vad vi först trodde och det kommer att ta längre tid att reparera, säger Beisi Sundin, presskommunikatör vid Trafikverket.

Värre i morgonrusningen

Sent under onsdagskvällen flöt trafiken på. Värre väntas det bli i morgonrusningen.

Vi får se hur tågoperatörerna har lagt upp planen för i morgon, det är bäst att man kolla med det företag man ska resa med, säger Sundin.

Pendeltåg, fjärrtåg och regionaltåg är alla drabbade. Arlanda Express uppgav sent på onsdagskvällen att samtliga av deras tåg är inställda tills vidare. Ersättningsbussar förstärker sträckan mellan Rotebro och Märsta.

Evakuerade tåg

Två av fyra tåg som suttit fast på spåren mellan olika stationer fick evakueras. Ett av tågen, på väg mot Uppsala, kopplades ihop med ett dieseldrivet draglok som fick med sig hela tåget till sin slutdestination.

Det sista tåget, ett Arlanda Express på väg till Arlanda, kunde rulla tillbaka till Stockholm först efter över fyra timmar, där resenärerna i stället fick möjlighet att åka buss till flygplatsen.

Det kommer att vara följdförseningar resten av dygnet, det blir så när det är så väldigt många tåg som drabbas. Det är svårt att köra i kapp med bara två spår, säger Beisi Sundin.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.